onsdag den 6. maj 2015

Når stress begynder at påvirke ens hverdag..

Godaften dejlige læsere. Jeg vil her til aften snakke om et lidt mere seriøst emne, som jeg tror alle har prøvet at være ramt af, nogle værre end andre. Jeg har faktisk aldrig selv troet jeg skulle være en af dem som skulle blive ramt af det, men man bliver jo så tit overrasket i dag. Jeg vil i dette indlæg skrive lidt om min oplevelse med stress, og hvordan jeg prøver at holde det nede i dag, så jeg kan klare det hele uden at knække sammen. Jeg håber i vil læse med, og så håber jeg måske at nogle af de ting som har fungeret for mig måske også kan hjælpe jer, hvis i selv har stress og så må i jo altid kommentere. 
Det hele startede efter min store operation, hvor jeg fik fjernet hængehud på maven efter stort vægttab. Jeg var sygmeldt i en måned fra gymansiet, og var ikke med på studieturen, som jeg ellers havde set virkelig meget fremtil. Operationen gik godt den første uge, og alt så ud til at være fint. Men så gik der desværre betændelse i min nye navle, og senere nede ved arret, hvilket resulterede i ind og ud af sygehuset op til flere gange, og det tog hårdt på både mig og min familie. Efter jeg blev udskrevet igen, fik jeg koblet en hjemmesygepleje på mig, og da jeg følte jeg var i okay bedring startede jeg i skole igen. Den første dag gik okay, men så begyndte det at gå ned af bakke for mig. Jeg følte pludselig jeg ikke var med mere, og jeg sov ikke om natten, og var træt og udmattet efter bare 1 modul, og følte intet fungerede. Efter 2 uger valgte jeg at snakke med min studievejleder, da jeg har det psykisk dårligt, og vi tager en lang snak sammen. Jeg forklarer ham også om min operation, og de søvnløse nætter og udmattelsen og at jeg faktisk ikke rigtig kan overskue noget. Han forklarer mig at min krop måske, uden jeg selv har vidst det, har stresset over at skulle tilbage og følt den skulle nå at indhente en masse, og det har så knækket mig da jeg startede igen. Hans forslag var jeg prøvede at hænge i hvor vi var i timerne nu, og ikke skulle tænke på den sidste måned, og jeg skulle snakke med min læge.. Jeg skal op til min læge i morgen (torsdag den 7 maj) og have taget nogle blodprøver. Sygehuset forklarede mig også at det er normalt ens krop reagere som min har gjort, efter sådan et stort forløb jeg har været igennem. Min krop kæmper for at heale mig hurtigt og få mig på bene igen, så den har ikke særlig meget energi tilbage til mig. Lige nu er jeg nogenlunde på bene igen, og jeg klarer skolen, og begynder stille at få den hverdag jeg kendte før operationen igen, og det hjælper rigtig meget på min stress. Men der er også nogle andre ting som har hjulpet mig rigtig meget, og dem kan i læse om lige her. 

Søvn: 
Selvom jeg faktisk ikke har kunne sove, så har søvn været en stor hjælp. Nogengange har jeg fået hovedpinde over alt det jeg følte jeg skulle, og så har det noglegange hjulpet med søvn. Når jeg sover, føler jeg at jeg slukker for hverdagen bare lige i nogle timer, og det gir mig en smule ny energi. Det der har hjulpet mig med at falde i søvn, var et godt varmt bad og en kop te. 

Kalender:
Da jeg begyndte at udvikle stress, var min mor hurtigt over mig og fik købt mig en kalender. Først kunne jeg ikke se hvorfor, men hun forklarede at hvis jeg skrev alt det jeg skulle ned og kunne have overblik over det, ville det måske hjælpe. Jeg gjorde som hun sagde, og nu er kalenderen faktisk min bedsteven. Jeg har den med overalt, og den gir mig et godt overblik og ro. Det dejligt at kunne se alle ens aftaler, så man ved hvad man skal den dag, og ikke glemmer noget i farten. 

Motion: 
Lige nu må jeg ikke rigtig træne, da jeg stadig har mit korset på maven og stadig skal være forsigtig, men det har ikke stoppet mig i at gå en masse ture. Når jeg begynder at stresse, og føler det hele vælter ned over mig, så plejer jeg at gå mig en dejlig lang tur. Der er intet bedre end at komme ud i den friske luft, og lige få det hele på afstand den ene time du måske går. Det har hjulpet mig rigtig meget, og nu er det noget jeg bare gør fast. 

 Det var et lidt langt indlæg, men jeg har længe gået med tanken om at skrive det, og nu blev det altså gjort. Jeg håber i måske kan bruge nogle af de ting som har fungeret for mig, og hvis i har nogle andre gode råd, så er i mere end velkommen til at smide en kommentar! God onsdag aften alle sammen, og tak til alle som læste med. :) 
Kys Nicoline.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for dine søde ord, det varmer altid! :)
Jeg læser alle kommentar igennem, og lover at svare så mange jeg kan. :)